donderdag 7 mei - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annette kroon - WaarBenJij.nu donderdag 7 mei - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annette kroon - WaarBenJij.nu

donderdag 7 mei

Door: annette

Blijf op de hoogte en volg annette

07 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

donderdag 7 mei
Allereerst een gesprek met de raad van toezicht van de lerareopleiding om onze samenwerkingsmogelijkheden te onderzoeken. Dat was een positief gesprek maar alles staat of valt met de komende verkiezingen. Welke partij dan de minister van Onderwijs levert en wat het beleid dan wordt. Het was een rustig aangenaam gesprek en op korte termijn ook concrete afspraken gemaakt. Nu vrije .. geen werkafspraken. Ik wilde graag de plantage Katwijk bezoeken. Een nog koffie producerende plantage. Het is 35 kilometer van Paramaribo in district Commewijne. Nu is Commewijne commercieel interessant geworden door de "bossie" brug. (Wijdenbosch) Vroeger was de oversteek over de Suriname rivier alleen per bootje mogelijk. NU dus vanaf 2000 ligt hier de brug die Paramaribo met het oosten van Suriname verbindt. Het is een district wat duidelijk in ontwikkeling is. Veel werkzaamheden op nieuwe kavel grond. Prachtige huizen en huisjes. Via zandwegen, die natuurlijk onderlopen als het hier regent, komen we bij de plantage. Geen kip te zien. Prachtige oprijlaan, oud vervallen pachtershuis, zachte rivier wind. Kortom prachtige prachtige plek. De manager van Ready tex (de art winkel in Paramaribo) blijkt eigenaar te zijn van deze plantage en wil graag het gaan ontwikkelen tot een domein waarin commercieel en duurzaamheid verbonden zijn. We ontmoeten een Nederlandse stagiaire journalistiek daar en samen brainstormen we over de mogelijkheden van die plek. De brainstorm is gefilmd door Mark de manager van deze beide lokaties.. wie weet.
We hebben uitleg gehad over her verwerken van de Robusta boon en de Arabica boon, we hebben de verschillende bomen gezien. We hebben geleerd dat er eerst altijd een mamakoffieboom moet staan voordat er een koffieboom geplant wordt. Deze mamakoffieboom beschermd de koffieboom tegen de te hete zon. Het drogen en verwerken van de boon duurt zeker 4 weken en is enorm arbeidsintensief. 4 schillen moet er stuk voor stuk afgepeld worden en dan volgt het droog proces. In het voormalige ziekenhuis van de plantage ( 450 plantages had Suriname...) is de drogerij gehuisvest. Alles is heel kleinschalig maar zo authentiek dat je de mensen in je gedachten ziet werken en lopen. Om te zorgen dat Prins Bernard, tijdens een staatsbezoek met Juliana, niet naar de hoeren kon gaan werd er een razzia onder de hoeren gehouden en zij werden naar Katwijk vervoerd. Ze werden ingezet al kledingnaaisters voor alle werkkleding en gebrandmerkt met de letters KW op hun huid. Fijn he ons koningshuis.. De manager vertelde ook het verhaal van de Koningin van Paramaribo die naast haar werk als hoer ook veel goede werken heeft gedaan. Ook zij heeft op Katwijk moeten verblijven..
Tamarinde geproefd een stroop achtige vrucht.
Een indrukkend bezoek aan een prachtige plek met een hele leuke en inspirerend ontmoeting..