bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annette kroon - WaarBenJij.nu bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annette kroon - WaarBenJij.nu

bigipan

Door: annette

Blijf op de hoogte en volg annette

05 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Suriname 50 tinten groen, jungle fever.
Zondag 3 en maandag 4 mei naar Nickerie aan de uiterste westkant van Suriname gereden met een gehuurde busje. We zijn met 7 man en vrouw. Bigi Pan, groot meer, bezocht. Een moerasgebied met prachtige vogels: flamingo, rode ibis, kleine witte reiger, etc. De boot moest eerst over een dam getrokken worden voordat we in het moerasgebied konden komen. Nadat de boot over de dam was getrokken, voeren we door een 12 kilometer lang kanaal. Kanaal is ongeveer 4 meter breed. Vaak hangen de boombladeren op het water. Deze met de hand uitgegraven doorvaart, is voor de vissers is gemaakt zodat zij makkelijker bij Bigi Pan zouden kunnen komen.
Eenmaal op Bigi Pan zijn de coole gasten van onze groep gaan kajakken. De niet coole gasten vielen in slaap in de hangmat boven het water. Wat een prachtige plek, ongelooflijk om hier te zijn. Op de terugweg zijn we eerst nog dieper het moerasgebied ingegaan. Rustig varend langs grote groepen flamingo's gevaren, veel uit het water uitstekende dode bomen gezien. Dit is een grillig gezicht. Terug in Nickerie wilden we gaan eten. Echter een langdurige stroomstoring gooide roet in het eten. Geen restaurant meer open. Bij een tentje langs de kant van de weg midden in de verkiezingshectiek terecht gekomen. Iets gegeten om de magen te vullen. Terug naar huis.
In een hele warme kamer geslapen, geen airco, geen fan!
Maandag 4 mei.
Om twaalf uur was iedereen aangekleed en klaar om op stap te gaan.
We zijn bij de zee geweest, aan de uiterste westerse kant van Suriname. Gyuana was goed te zien en een 15 varen. De illegale veerdienst vaart het strand op met een kleine boot. Mensen worden tegen betaling uit de boot getild en gedragen naar het droge gedeelte van het strand. Bizar tafereel.
Op de terugweg naar Paramaribo in een rijstverdeelcentrum uitleg gehad over de verwerking van de rijst op de velden en de machines gezien. Mike kon alles vertellen over de soorten rijst en hoe rijst op het land gepland wordt en behandeld wordt. 2 oogsten per jaar per veld.
Om half 7 terug in Paramaribo, onderweg gedroogde vis gekocht voor oom Rudi! En een bezoekje gebracht aan oom Henry. Bijna weer de gehele familie gezien. Clarisse is nog in feeststemming en haar huisje puilt uit van de bloemen voor haar 70 ste jaardag (zo noemen ze dat hier). Nadat Huub en Theo eten Roti hadden gehaald, heb ik Klaske ontmoet in de stad. Deze kanjer heeft stagegelopen bij Unu Pikin en heeft in het kort haar avonturen verteld. Wat heeft ze veel over zichzelf geleerd en wat een kanjer!

• 06 Mei 2015 - 10:41

Anneke:

Wat een avontuur en in die paar dagen al heel veel gezien. Bedankt voor je leuke verhaal en de mooie foto's. Veel liefs van ons en plezier daar in het mooie Suriname. XX Anneke